دیدبان

پنتاگون: دکترین نظامی ایران دفاعی است/نقش افزاینده تهران در منطقه

پنتاگون: دکترین نظامی ایران دفاعی است/نقش افزاینده تهران در منطقه
دیدبان: گزارشی تازه انتشار یافته از وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، عوامل نیابتی ایران را مورد بررسی قرار داده و ادعا کرده ایران از طریق گسترش این عوامل نیابتی درجهان به دنبال پیشبرد سیاست‌های نظامی‌اش است.

در این گزارش درباره قدرت نظامی ایران آمده تهران به ساخت موشک‌های بالیستیک مبادرت ورزیده و ظاهراً به سمت آزمایش پرتاب هوایی موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما تا سال 2015 حرکت می‌کند.

با این حال، در گزارش پنتاگون که برای ارائه به کنگره آمریکا تهیه شده برای اولین بار اظهار شده دکترین نظامی ایران بر پایه اهداف «دفاعی» قرار دارد.

رسانه‌های آمریکایی، از جمله پایگاه خبری ـ تحلیلی «فری بیکن» این گزارش را نمودی از نگرش‌های ملایم وزارتخانه‌ای می‌دانند که «چاک هیگل»، وزیر دفاع تازه‌کار آمریکا، تصدی آن را به عهده گرفته است.

در این گزارش درباره استفاده ایران از عوامل نیابتی گفته شده تهران در حال توسعه روابط اقتصادی و امنیتی با کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در آمریکای لاتین و آفریقا است. رسانه‌ها این عبارت گزارش مذکور را اشاره‌ای به گسترش روابط ایران با کشور غنی از نفت ونزوئلا دانسته‌اند.

در این گزارش آمده است: «ایران با داشتن طیف کاملی از توانمندی‌های نظامی، از جمله استفاده از ظرفیت بازیگران غیرکشوری مانند حزب‌الله لبنان و گروه‌های شیعه در عراق، نقش روزافزونی در منطقه بیرون خلیج فارس و شرق بازی می‌کند. اصول راهبرد نظامی ایران بر بازدارندگی، جنگ متقارن و جنگ فرسایشی مبتنی هستند.»

در این گزارش تصریح شده ایران از لحاظ دکترین نظامی طرفدار سیاستهای دفاعی است که به نحوی طراحی شده‌اند تا از خطرات حمله به این کشور بکاهند. ضمن اینکه ایران هدف گیری متقارن منافع اقتصادی، سیاسی و نظامی دشمنانش را در نظر دارد.

ایران همچنین، چنانکه در گزارش پنتاگون آمده است، طرفدار تحمیل راه‌حل‌های دیپلماتیک در برابر خصومت‌هاست بدون آنکه امیتازی بر سر منافع اصلی‌اش بدهد.

گزارش پنتاگون افزوده ایران از زمان جنگ با عراق بین سالهای 1980 تا 1988 اقدام به ساخت و استقرار موشک‌هایی برای «مقابله با تهدید‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه و نمایش قدرت در منطقه» کرده است.

این گزارش ادامه می دهد: «ایران با دریافت کمک‌های خارجی کافی می‌تواند به لحاظ فنی اقدام به آزمایش هوایی موشک بالیستیک قاره‌پیما کند که تا سال 2015 توانایی رسیدن به آمریکا را خواهد داشت.»


منبع: فارس

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران